Czym jest fulfillment?
- Bez kategorii
- 19/12/17
Ponad 50% procent* Polaków dokonała kiedyś zakupu produktu online, a z samego Internetu korzysta już prawie 80 procent. Tworzy to idealne warunki dla osób, które chcą rozpocząć swój biznes związany ze sprzedażą on-line, bez konieczności otwierania sklepu stacjonarnego.

Czym jest fulfillment?
Ponad 50% procent* Polaków dokonała kiedyś zakupu produktu online, a z samego Internetu korzysta już prawie 80 procent. Tworzy to idealne warunki dla osób, które chcą rozpocząć swój biznes związany ze sprzedażą on-line, bez konieczności otwierania sklepu stacjonarnego.
Początkowo, taka jednoosobowa firma może zająć się przyjmowaniem zamówień, ich pakowaniem i wysyłką. Jednak w miarę, gdy biznes nabiera pędu, ciężko jest wywiązać się z terminowości, szybkiej wysyłki. A Polskim klientom zależy na szybkiej dostawie. 28% ankietowanych w raporcie E-commerce w Polsce 2017 deklaruje, że częściej dokonywaliby zakupu przez Internet gdyby wysyłka była szybsza. Z pomocą przychodzą firmy logistyczne, które świetnie wpasowały się w rosnące zapotrzebowanie na polskim rynku jakim jest logistyka dla e-commerce. Z ich działalnością wiąże się pojęcie fulfillmentu. Fulfillment polega na oddelegowaniu wszystkich zadań logistycznych, z którymi boryka się sklep internetowy do zewnętrznej firmy logistycznej.
Działania jakie są podejmowane przez firmy logistyczne w ramach fulfillmentu dotyczą:
-magazynowania,
-pakowania zamówień,
-wysyłania przesyłek do odbiorców.
Niektóre firmy zajmujące się logistyką dla e-commerce poszły o krok dalej i wzbogaciły
swoje usługi o:
-obsługę zwrotów,
– pakowanie indywidualne np. na prezent, specjalne opakowania z logotypem firmy,
– obsługę zamówień b2b ( również wysyłka paletowa).
Z fulfillmentu korzystają przeważnie:
-e-sprzedawcy,
-producenci,
– dystrybutorzy,
-agencje marketingowe,
-firmy, które chcą przeprowadzać cykliczne, lub jednorazowe wysyłki.
Dlaczego warto korzystać z fulfillmentu?
Jeżeli nie nadążasz z obsługą ciągle rosnącej ilości zamówień, a Twoje towary zajmują cały Twój garaż, salon i niedużo brakuje do zajęcia Twojej sypialni, wówczas warto się rozejrzeć za firmą profesjonalnie zajmującą się fulfillmentem.
Niezależnie od wyboru firmy, w ramach fulfillmentu należałoby zwrócić uwagę na kilka aspektów dotyczących magazynu. Zaczynając od kadry. Czy jest ona profesjonalna? Czy miała styczność z podobnymi produktami do tych, które chcesz przechowywać. Szczególnie jeżeli są wrażliwe na temperaturę lub wymagają specjalistycznego pakowania.
Ważna jest również lokalizacja magazynu. Dobrze jeżeli znajduje się on w pobliżu dużych miast, autostrad bądź lotnisk czy hubów kurierskich. Taka lokalizacja zdecydowanie usprawnia transport przesyłek.
Kolejnym istotnym punktem jest elastyczność magazynowa. Przez to pojęcie rozumiemy:
– pewność, że w razie zwiększenia Twoich potrzeb magazynowych, nie będzie problemów z przechowaniem Twoich towarów,
– gotowość centrum logistycznego do szybkiej reakcji w sytuacjach kryzysowych,
– otwartość na Twoje wytyczne względem pakowania zamówień.
Następny, ale być może najistotniejszy czynnik obejmuje kwestie finansowe. Musisz wziąć pod uwagę w jaki sposób firma rozlicza się za korzystanie z usług. Najkorzystniejszym modelem rozliczeń, jest model ,,pay as you go’’, czyli płacisz tylko za tyle miejsca, ile rzeczywiście zajmujesz jak i za operacje, które rzeczywiście miały miejsce. Jest to korzystne rozwiązanie ponieważ umożliwia elastyczne zarządzanie kosztami. Jeśli w danym miesiącu nie zatowarowujesz się bo Twoja sprzedaż spada, to koszty magazynowania i wysyłki zamówień również się zmniejszają.
Ostatni czynnik, lecz niemniej ważny to Twój czas. Wybierając centrum logistyczne delegujesz zadania związane z logistyką, przez co swoje wolne chwile możesz poświecić na co chcesz. Pamiętaj, że profesjonalna firma ma odpowiednie oprogramowanie do zarządzania Twoim wolumen towaru. Przy pełnej automatyzacji procesu i integracji twojego sklepu z systemem WMS magazynu, nie musisz ingerować w proces zakupowy. Statusy zamówienia zmieniają się automatycznie. Po dokonaniu płatności, towar zostaje zakwalifikowany do wysyłki. Informacja z Twojego sklepu przekazywana zostaje bezpośrednio do systemu magazynowego, gdzie pracownicy wiedzą już dokładnie, jakie produkty mają pobrać, zapakować i gdzie mają je wysłać.
Szukaj zatem centrum logistycznego, które będzie umożliwiało pełną automatyzację procesu logistycznego. Minimalizuje to ryzyko błędu, wyklucza Ciebie z całego procesu jako koordynatora, przez co zyskujesz cenny czas, który możesz spożytkować dowolnie.
,,Każda chwila, która mogłaby być wykorzystana lepiej, jest stracona’’ – Jean Jacques Rousseau. Stąd jeśli pragniesz znaleźć work life balance u Siebie, dowiedz się jak możesz zoptymalizować działalność swojego sklepu internetowego, bądź skontaktuj się z nami!
*raport ,,E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla Ecommerce Polska”